Ha hévízi üdülésünk alatt ellátogatunk a keszthelyi Festetics-kastélyba, a Kocsimúzeumot is vegyük bele a programunkba.
A főúri életforma elmaradhatatlan kellékei az utazási eszközök voltak, minden évszaknak, eseménynek megvolt a saját kocsija, hintója.
Más kocsira ült a kastély úrnője, ha a kastélyparkban támadt kedve kocsikázni, más hintóval indultak rokonlátogatóba, s az úrnak is külön hintói, szánjai voltak a vadászathoz és az utazáshoz.
Ezekkel a különböző utakra használt hintókkal, kocsikkal, szánokkal rendezték be a Festetics-kastélynak az 1880-as években épült lovardájában a Kocsimúzeum kiállítását.
Az 1700-as évek elejétől az 1900-as évek elejéig készült és használt kocsikat láthatunk itt, rendeltetésük szerint bemutatva. Több mint 50 kiállított darabot csodálhatunk meg: elegáns szánok és hintók, könnyed sétakocsik, stabil vadászkocsik mellett még gyerekeknek készült hintalovakat és egyéb kocsizáshoz használatos lovas kellékeket is megcsodálhatunk.
A legimpozánsabb a pompás menyasszonyi hintó és a halottaskocsi.
A kiállítás legértékesebb hintói Rudolf trónörökös gigije és Mária Valéria főhercegnő kocsija, valamint Ferenc Ferdinánd sétakocsija.
Felnőttek és gyerekek is ámulva szemlélik az igazi postakocsit, tele csomagokkal, zsákokkal.
A kiállított kocsik, hintók igazi mestermunkák, tökéletesen kidolgozott részletekkel, legyen szó akár a lenyűgöző belső kárpitozásról, akár a faborításokról.
A kocsikészítés igen összetett szakma volt, a legkiválóbb mesterek: kárpitosok, kovácsok, kerékkészítők és bőrműves mesterek kellettek hozzá.
A kinézet mellett fontos volt a használatnak megfelelő rugózás, szellőzés kialakítása is, hiszen nem csak a kastélyparkban használták sétakocsikázáshoz, a vadászaton teljesen más kialakítású kocsira volt szükség.
Egész más burkolással és mérettel készültek a távolsági kocsik, hogy gond nélkül eljussanak például Bécsbe egy főúri bálra a keszthelyi uradalomból, mint azok, amelyekkel csak a közeli Balaton-parton közlekedtek.
A vadászathoz használt kocsik és szánok egyszerre stabilak és gyorsak, könnyen irányíthatóak voltak, míg a postakocsik zömök, strapabíró szerkezetre épültek.
A korabeli kocsiknak ugyanúgy megvannak az alkategóriái, mint a mai autóknak, érdemes a kiállításon alaposan szemügyre venni ezeket a mesterműveket.